Een werkgroep verkeer
Sinds het schooljaar 2007-2008 zijn we gestart met een werkgroep verkeer die bestaat uit ouders, leerkrachten en een agent. Zij vergaderen een drietal keer per schooljaar en organiseren de verkeersweken en de extra activiteiten rond zichtbaarheid, duurzaam vervoer, ... Ze ontwikkelden ook een schoolroutekaart die vanuit de verschillende invalswegen de veiligste weg naar school toont.
Verkeersweken en brevetten
Ons uitgangspunt is: zich verplaatsen in het verkeer is "doen"! Daarom is onze verkeerswerking gebaseerd op praktijkervaring die wordt opgebouwd tijdens drie 'verkeersweken' verspreid over het schooljaar. Tijdens die weken oefenen de kinderen verkeersvaardigheden aangepast aan hun leeftijd. In de laatste verkeersweek, in mei, krijgen zij de kans om een verkeersbrevet te behalen. De jongste kleuters tot en met het 4de leerjaar kunnen een stappersbrevet behalen, de kinderen van het 3de tot het 6de leerjaar kunnen daarbovenop een fietsersbrevet behalen. Voor de kleuters met een loopfiets én zij die hebben leren fietsen op een volwaardige fiets met twee wielen, is er natuurlijk ook een fietsbrevetje! We gebruiken bewust geen werkboekjes of invulblaadjes: het kennen van de verkeersborden, verkeersregels en gebaren van de agent horen bij het behalen van de verkeersbrevetten. Bij dit alles doen we ook beroep op ouders, een agent/ouder van een oudleerling, de wijkagent en de preventiedienst van Turnhout.
Onze speelplaats: een verkeerspark
Op onze speelplaats is een 'verkeerspark' geschilderd waarbij we ook verkeersbordjes en verplaatsbare zebrapaden gebruiken. Tijdens de speeltijden en de verkeersweken kunnen de kinderen hier hun verkeersvaardigheden oefenen in een veilige omgeving.
Fluoactie
Tijdens de donkere maanden van het jaar is het dragen van een fluohesje voor alle kinderen verplicht bij de verplaatsing naar school en terug naar huis. Begin november roepen de kinderen van het 2de leerjaar met slogans, een toneeltje en een lied de hele school op om 'fluo' naar school te komen. Met controleacties en beloningen, zoals warme chocomelk, een langere speeltijd of een gadget als cadeautje, slagen we erin om zo goed als alle kinderen elke dag een fluohesje te doen dragen.
Samenwerking met preventiedienst
De preventiedienst van de stad Turnhout ondersteunt alle scholen van Turnhout met hun verkeerswerking via het VELO-project. Voor alle leerjaren, vanaf de 5–jarigen, voorzien zij een verkeersactiviteit, gaande van toneel- en muziekvoorstellingen over dode hoek en zichtbaarheid tot een verkeersparcours en als kers op de taart het examen van de Fietswijzer voor de leerlingen van het 6de leerjaar. Wij staan steeds op de eerste rij om aan al deze activiteiten deel te nemen. We wonnen al verschillende jaren op rij de prijs voor 'Meest Zichtbare School' en kregen al meerdere keren fluohesjes van de stad. Zo kunnen we elke leerling gratis een fluohesje geven. Dat waarderen onze ouders en leerlingen heel sterk.
10op10
Voor het 5de jaar op rij behaalden we in het schooljaar 2011–2012 het logo '10op10 verkeer' van de provincie Antwerpen. Dit logo wordt pas gegeven bij een grondig uitgewerkte leerlijn verkeer, die gedragen wordt door de school, de leerlingen en de ouders en die sterk is gesteund op oefenen in de praktijk. Wij zijn er heel trots op dat onze inspanningen voor onze verkeerswerking met dit logo worden beloond!
Door onze deelname aan het logo 10op10 verkeer van de provincie Antwerpen, ontvingen we de afgelopen jaren subsidies om de verkeerswerking te ondersteunen. Dankzij deze steun konden we oefenmaterialen zoals verkeersbordjes, fietsen en gocarts aankopen en diefstalveilige fietsenrekken plaatsen en laten overkappen!
Op uitstap!
Onze school kiest steevast voor duurzaam vervoer, daar waar het kan. Als de uitstap op wandelafstand is, aarzelen we niet om van kleinsaf te voet te gaan. Willen we enkele kilometers verder een uitstap doen, dan nemen onze leerlingen (vanaf het 3de leerjaar) de fiets. De fietsvaardigheden die kinderen hiervoor nodig hebben, worden getraind in de 3 verkeersweken. Zo fietsten de kinderen al naar het zwembad, het Stadspark, ... Als we niet te voet of met de fiets kunnen, stippelen we als het kan een traject uit met het openbaar vervoer. Pas in de laatste fase kiezen we voor een ingelegde bus. Zelfs op zeeklassen nemen de leerlingen van het 6de leerjaar hun fiets mee om daar duurzaam hun verplaatsingen te doen.